ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ
« ΘΕΑΤΡΟ & ΦΩΝΗ »
αναζητώντας το αυθεντικό
Λάρισα, 24 – 26 Νοεμβρίου
συντονίζει η ηθοποιός Άννα Γριβάκου,
μαζί με τους τακτικούς συμμετέχοντες
του μαθήματος «Θέατρο & Φωνή»
«Φόρεσα ένα κοστούμι που δεν μου ταίριαζε, και με πέρασαν για κάποιον που δεν ήμουν, και δεν είπα τίποτα, και χάθηκα». Φερνάντο Πεσσόα
«Έφτασα τότε στην Καρχηδόνα / Φλεγόμενος φλεγόμενος φλεγόμενος φλεγόμενος Εκσπάς με Κύριε / Εκσπάς Κύριε / Φλεγόμενος». Τ.Σ.Έλιοτ
Το σεμινάριο «Θέατρο & Φωνή / αναζητώντας το αυθεντικό» είναι μια εισαγωγή σε έναν τρόπο δουλειάς, που σκοπό έχει να αφυπνίσει τις δημιουργικές δυνατότητες των συμμετεχόντων, μέσα από την έντονη κίνηση και την απελευθέρωση της φωνής. Απευθύνεται σε ηθοποιούς, χορευτές, φοιτητές δραματικών σχολών και εργαστηρίων και στον καθένα που επιθυμεί να γευτεί τη χαρά και τις προκλήσεις της ενασχόλησης με το σωματικό θέατρο.
Το εργαστήριο συντονίζει η ηθοποιός Άννα Γριβάκου και εμψυχώνουν με τη συμμετοχή τους, οι τακτικοί συμμετέχοντες του μαθήματος «Θέατρο και Φωνή», έτσι όπως αυτό διεξάγεται στο συνεργατικό στούντιο Λάθος Κίνηση, στην Αθήνα, τα τελευταία χρόνια. Ευχόμαστε πως όλοι μαζί θα δημιουργήσουμε ένα κλίμα συναδελφικότητας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης, ώστε να αναμετρηθεί o καθένας με τα προσωπικά του όρια και να τα υπερβεί.
Λίγα λόγια για το σεμινάριο:
Στην καθημερινότητα , οι ρόλοι που παίζουμε, περιορίζουν το σώμα , τη συνείδηση και τις συγκινήσεις μας και κρύβουν το αληθινό μας πρόσωπο ακόμα και από εμάς τους ίδιους. Στο θέατρο, η διαδικασία διερεύνησης του ρόλου, ξεκινάει από την απελευθέρωση του σώματος και της φωνής του ηθοποιού και αποσκοπεί στην αυτό-αποκάλυψη του ηθοποιού μέσα από τη «μάσκα» του ρόλου. Έτσι, ο Άμλετ, η Ιουλιέτα, ο Βάκχος, η Μήδεια, η Αντιγόνη, ο Οιδίποδας αποκτούν υπόσταση και γίνονται ο καθρέφτης, όπου ο θεατής αντικρίζει το δικό του κρυμμένο πρόσωπο.
«Το σώμα είναι μνήμη»
Επιτρέποντας στο σώμα να κινηθεί με διαφορετικό τρόπο από το συνηθισμένο, ανοίγουμε μία πόρτα προς την εσωτερική ζωή: τον πόνο, την αγάπη , το πάθος , που φέρουμε ως άνθρωποι. Η εξωτερίκευση αυτής της ζωής οδηγεί σε νέες ανακαλύψεις. Στην πραγματικότητα, δεν «αποκαλύπτουμε ό,τι ανακαλύπτουμε» αλλά «αποκαλύπτοντας ανακαλύπτουμε». Με τον τρόπο αυτό βρίσκουμε την προσωπική μας σύνδεση με το κείμενο και συλλέγουμε «στιγμές αλήθειας» για τη δημιουργία του ρόλου.
Στη διάρκεια του σεμιναρίου «Θέατρο & Φωνή / αναζητώντας το αυθεντικό» η διαδικασία εξελίσσεται σταδιακά. Η χαλάρωση και οι ομαδικοί διαλογισμοί γίνονται η πύλη απ’ όπου το σώμα αφήνει πίσω του την ένταση της ημέρας και προετοιμάζεται για να μπει σε μια κατάσταση αυξημένης δεκτικότητας. Με τη βοήθεια της μουσικής, ενθαρρύνονται αρχικά οι ήπιοι και στη συνέχεια οι γρήγοροι, αυθόρμητοι σωματικοί ρυθμοί. Στόχος είναι το ζέσταμα του σώματος και η προετοιμασία του οργανισμού για το άνοιγμα της φωνής και των συναισθημάτων.
Η φωνή, ως αντήχηση της μοναδικότητας μας, συνδέεται άμεσα με τη σωματική μας κατάσταση, τον τρόπο που αναπνέουμε, τα ψυχικά χαρίσματα, τις εμπειρίες μας κ.α. Στη διάρκειά του σεμιναρίου, ατομικές και ομαδικές φωνητικές ασκήσεις, δίνουν την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ξεπεράσουν το φόβο και τη συστολή και να ανακαλύψουν τα ύψη και τα βάθη της φωνής τους. Συνδέοντας τη φωνή με τη δύναμη του σώματος, της αναπνοής και των συναισθημάτων, η φωνή αποκτάει δύναμη και μπορεί να γίνει φορέας ακόμα και των πιο λεπτών δονήσεων, αφήνοντας το αποτύπωμά της στο χώρο και τους θεατές.
Την παραπάνω διαδικασία συμπληρώνει η εργασία με το κείμενο. Το κείμενο λειτουργεί ως όχημα και ως έμπνευση. Ο θεατρικός ρόλος είναι αρχικά –παραδοσιακά- μία λογοτεχνική κατασκευή, την οποία ο ηθοποιός καλείται να «γεμίσει» με το βάθος και την ένταση της ζωής του. Αφήνοντας τον εαυτό να παίξει ελεύθερα με το κείμενο και τους συνεργάτες, οι συμμετέχοντες εξοικειώνονται με τα λόγια, τους ήχους και επιτρέπουν στη σωματική φαντασία να λειτουργήσει, αποκαλύπτοντας τα κρυμμένα νοήματα του κειμένου.
Οι συμμετέχοντες καλούνται να γνωρίζουν απ’ έξω τουλάχιστον 5 σειρές από κάποιο μονόλογο, ποίημα ή τραγούδι, το οποίο αισθάνονται ότι τους συγκινεί και τους εμπνέει. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να ετοιμάσουν μία μικρή πρόταση υποκριτικής (έως 3 λεπτά), με καθαρή αρχή, μέση και τέλος, με την οποία θα εργαστούν. Στο σεμινάριο, η ατομική δουλειά προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε συμμετέχοντα.
Μέρες, ώρες και τόπος σεμιναρίου:
24 – 26 Νοεμβρίου 2017
Παρασκευή : 17.00 – 21.00
Σάββατο & Κυριακή : 11.00 – 18.00 ( με διάλειμμα για μεσημεριανό)
Στη Λάρισα, στο στούντιο χορού Tango Larissa, στην οδό Ρούσβελτ 65, 1ος όροφος
Κόστος: 120 ευρώ για 16 ώρες εργαστηρίου
Για πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: τηλ: 6933321531, email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Λίγα λόγια για την εισηγήτρια:
Άννα Γριβάκου
Η Άννα Γριβάκου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1977. Είναι απόφοιτος της Ανώτερης Δραματικής Σχολής «ΕΜΠΡΟΣ- Θέατρο Εργαστήριο». Παρακολούθησε σειρά διεθνών σεμιναρίων: “Masks of Dionysus, “Theater Apprentice” και “Wilderness Wending” με την ομάδα LeThal στο Οντάριο του Καναδά. Ιδρυτικό μέλος της ομάδας Mad Dam, συνδιοργάνωσε και εμψύχωσε με τη συμμετοχή της, περισσότερα από 30 σεμινάρια σωματικού θεάτρου, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με εισηγητή τον R. Nieoczym, πρώην μαθητή και συνεργάτη του J. Grotowski. Εμβαθύνοντας διαρκώς στην τέχνη του θεάτρου, παρακολούθησε πλήθος άλλων σεμιναρίων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.To 2016 συνδιοργάνωσε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα και παρακολούθησε σεμινάριο με τον διεθνή οργανισμό, μέλος του Εθνικού Θεάτρου της Ιταλίας: ”Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards” και εισηγητή τον καλλιτεχνικό συν-διευθυντή του κέντρου Mario Biagini. Από το 2009 έως σήμερα, συνεργάστηκε ως ηθοποιός με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακκογιάννης (“Χ-Women”, σκηνοθεσία Κων/νος Μίχος), το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (μουσικό αναλόγιο «Κασσάνδρα Έκστασις: Θέματα και Αυτοσχεδιασμοί», σκηνοθετική επιμέλεια: Σοφία Καρακάντζα, μουσική: Λόλα Τότσιου), το θέατρο Σοφούλη («Κασσάνδρα Έκστασις» , σκηνοθεσία R. Nieoczym), τη Σχολή Καλών Τεχνών και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ( «Οι Καρέκλες», σκηνοθεσία Αλεξάνδρα Θεολόγου) , το φεστιβάλ Δημητρίων («Οδύσσειες–Θεσσαλονίκη ΙΙ», σκηνοθεσία Αθηνά Δράγκου, σκηνογραφία Σύνθια Γεροθανασίου), το θέατρο του Νέου Κόσμου («Περσόνα» , σκηνοθεσία Ελένη Ευθυμίου), το θέατρο Χώρα («Ιβάνοφ» , σκηνοθεσία Δημήτρης Καρατζάς) , το στούντιο Τεχνουργείο ( «Αίας – ο Εγκλεισμός» και «Αντιγόνη», σκηνοθεσία Στέργιος Καλφόπουλος) κ.α. Το 2010 ξεκίνησε περιοδικά να οδηγεί ομαδικά training και από το 2013 διδάσκει σε εβδομαδιαία βάση το μάθημα «Θέατρο και Φωνή» στο συνεργατικό στούντιο Λάθος Κίνηση στην Αθήνα. Δίδαξε, στα πλαίσια του φεστιβάλ "Δουλεύοντας το σώμα του Ηθοποιού: Πρακτικές και Θεωρία", που διοργάνωσε ο σύλλογος αποφοίτων του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, το σεμινάριο «Body of Essence: Σώμα – Μυαλό - Καρδιά και η Ενδυνάμωση του Ηθοποιού». Έχει συνδιοργανώσει και διδάξει σεμινάρια προετοιμασίας υποψηφίων σε δραματικές σχολές, με αξιοσημείωτες επιτυχίες. Έχει προσφέρει εισαγωγικά μαθήματα στην τέχνη του σωματικού θεάτρου στο “School of Relationships” στην Αίγινα, στο σεμινάριο για χορευτές «Το τελευταίο μάθημα» στην Αθήνα και στη βιωματική ομάδα "Ολιστικές καταδύσεις στην Πηγή" στον Όλυμπο. Έχει τη χαρά και την τιμή να συντονίζει μία ομάδα νέων ανθρώπων, που με αφοσίωση και πάθος αναζητούν μέσα από το θέατρο και τα εργαλεία του, τον δρόμο προς αυτό που είναι Αληθινό και Ανθρώπινο.
Τα μέλη της ομάδας αυτοπαρουσιάζονται….
Το 2014 η Σοφία Παπαδημητρίου, η Γκίκα Αναστασία, η Κωσταντίνα Μανθοπούλου και η Ρουμπίνη Βέργη συναντήθηκαν μέσα απ την ανάγκη τους να δημιουργήσουν μια ομάδα, έναν κοινό τόπο, έναν χώρο που θα τους επέτρεπε να προχωρήσουν τις ανακαλύψεις τους πάνω στην ευρύτερη κατάσταση της δημιουργίας. Μέσα απ τον κόσμο του θεάτρου, θέλησαν να εξερευνήσουν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: τί συμβαίνει όταν αφήνομαι ολοκληρωτικά στην εμπειρία, τί αλλάζει όταν επιτρέπω στο σώμα μου να κινηθεί παράλογα και στη φωνή μου να ακουστεί παράφωνα; Με άξονα το πάθος και την εμπιστοσύνη, η ομάδα μας αποπειράται να αγγίξει για λίγο τα όρια, την έκσταση και την ελευθερία, θυσιάζοντας πολλές φορές το καλαίσθητο στο βωμό του αυθεντικού. Όλα αυτά τα χρόνια με αγάπη και αφοσίωση ψηλαφούμε τη μικρή ουτοπία του να υπάρχεις σε αρμονία με τις σωματικές και ψυχοσυναισθηματικές σου αντιδράσεις παρουσία ‘’άλλων’’. Χωρίς προσποίηση. Παίζοντας θέατρο χωρίς προσποίηση, τραγουδώντας χωρίς προσποίηση, μεταφέρεσαι ξαφνικά σε έναν κόσμο αληθινότερο. Και τι είναι το θέατρο αν όχι ο δρόμος για την εξερεύνηση των αναρίθμητων κόσμων, των απύθμενων υπαρξιακών καταστάσεων;
Γκίκα Αναστασία
Η Γκίκα Αναστασία γεννήθηκε στη Βρέμη της Γερμανίας το 1988.Έζησε και μεγάλωσε στην Αθήνα, με κάποια ευχάριστα διαλείμματα στην επαρχία της Ελλάδας. Σπούδασε Ψυχολογία στο Πάντειο πανεπιστήμιο Αθηνών, θέλοντας να αποκτήσειγνώση σχετικά με το ψυχισμό, την ζωή και τον άνθρωπο. Μέσα απ’ αυτόν τον δρόμο συνάντησε το θέατρο και τη ''δουλειά'' με το σώμα, όπου της επέτρεψε να εμβαθύνει ακόμα περισσότερο στις ιδιάζουσες εκείνες καταστάσεις του παράλογου, να έρθει σε επαφή με το πρωταρχικό της υλικό ,να εξοικειωθεί με τα ‘έντονα 'ρεύματα' της ζωής, τον πόνο, τον θυμό, το πάθος, την αγάπη, την ερωτική ενέργεια, υιοθετώντας μια πιο καλλιτεχνική, μια πιο φιλική προς τον άνθρωπο ματιά. Έχει ασχοληθεί επίσης με τη καλλιτεχνική φωτογραφία, τη δημιουργική γραφή, τη μουσική, το ταυλανδέζικο μασάζ, το ρέικι, το διαλογισμό και τη σωματική ψυχοθεραπεία.
Σοφία Παπαδημητρίου
Η Σοφία Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989. Σε ηλικία εφτά ετών ήρθε σε επαφή με τη μουσική φοιτώντας στο Κλασσικό Ωδείο Χολαργού πιάνο. Τ0 2013 ολοκλήρωσε τις μουσικές σπουδές λαμβάνοντας τον τίτλο του Διπλώματος. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα κλασσικού βιολιού και είναι Πτυχιούχος Αρμονίας. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Μουσικοκινητικής Αγωγής στον χώρο Παιδικής Καλλιτεχνικής Αγωγής «Πολύτεχνο» καθώς και με την Μουσικοπαιδαγωγό Ειρήνη Τζούμα. Εργάστηκε ως δασκάλα μουσικοκινητικής αγωγής, σε παιδιά από 3 έως 7 ετών, στο Κλασσικό Ωδείο Χολαργού και στο Ωδείο της Νέας Μάκρης του Γιάννη Χριστοφορίδη. Είναι απόφοιτος του Πειραματικού Μουσικού Λυκείου Παλλήνης.
Το 2010 ξεκίνησε η ενασχόληση - εξερεύνηση της με το σώμα, μέσω του Σωματικού Θεάτρου, του Aikido και της Yoga. Από το 2010 έως και σήμερα συμμετέχει σε πολλά σεμινάρια Soundings και Ritual Actions με τον Ryszard Nieoczym μαθητή και συνεργάτη του J. Grotowski. Το 2014 ξεκίνησε μαθήματα σωματικού θεάτρου με την ηθοποιό Άννα Γριβάκου στο Συνεργατικό Στούντιο Λάθος Κίνηση του Κωνσταντίνου Μίχου, δουλεύοντας εντατικά με το σώμα και τη φωνή. Για ένα περίπου χρόνο δούλεψε παράλληλα και με την ηθοποιό Μυρτώ Μπέρνχαρτ. Τον Οκτώβρη του 2010, ήρθε σε επαφή με την Ιαπωνική Πολεμική Τέχνη του Aikido, ξεκινώντας εκπαίδευση με την Jenny Flower στο Athens Aikido Dojo στο Χολαργό. Μέσω του Aikido γνωρίζει τον Διαλογισμό και Τεχνικές Καθαρισμού μέσω της αναπνοής. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Διαλογισμού Sesshin με τον Shokan Osho και με την Komyo Osho. Έχει υπάρξει ως εσωτερικός μαθητής στο Brooklyn Aikikai Dojo στην Νέα Υόρκη για έξι μήνες με τον Robert Savoca και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με δασκάλους Aikido από διαφορά μέρη του κόσμου. Έχει ασχοληθεί με τη Hatha Yoga Vinyasa με δασκάλα την Λιανά Κοντοβά και Satyananda Yoga με την Αγγελική Μαυρίκη. Τέλος έχει σπουδάσει Ρεφλεξολογία στη σχολή Δίοδο και συμμετείχε σε σεμινάριο Ταϊλανδέζικης Μάλαξης με την Ελένη Πάσσα.
Κωνσταντίνα Μανθοπούλου
Η Κωνσταντίνα Μανθοπούλου είναι φοιτήτρια Ψυχολογίας στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Μουσικό Λύκειο Παλλήνης, ένας χώρος που την έφερε πιο κοντά στη μουσική και την καλλιτεχνική έκφρασης. Η ενασχόλησή με τη μουσική, περιλαμβάνει το πιάνο, το κανονάκι και το ακορντεόν. Το 2014 ξεκίνησε μαθήματα σωματικού θεάτρου με την Άννα Γριβάκου, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα. Το μάθημα αυτό αποκάλυψε έναν καινούριο κόσμο έκφρασης, αναζήτησης της ελευθερίας και της απόλαυσης, προσωπικής αλήθειας, ανθρώπινης επικοινωνίας και επαφής. Για ένα περίπου χρόνο δούλεψε παράλληλα και με την ηθοποιό Μυρτώ Μπέρνχαρτ. Στο χρόνο που μεσολάβησε πήρε μέρος δύο φορές στο σεμινάριο “Soundings, Voice Power” του R. Nieoczym στην Αθήνα, όπως και στο σεμινάριο Roy Hart Theatre Voice του Ulrik Barfod στην Αίγινα. Επίσης, παρακολούθησε διήμερο εισαγωγικό βιωματικό σεμινάριο στο Ψυχόδραμα με εισηγήτρια την Νένα Βλασσά και συμμετείχε στο σεμινάριο «Ολοτροπικές Αναπνοές» με εισηγητή τον Κωνσταντίνο Φυτόπουλο. Τα ενδιαφέροντα απασχόλησής της περιλαμβάνουν την μουσική, τον χορό, το θέατρο, το τραγούδι, τη δημιουργική έκφραση..