Από τον Οκτώβριο του 2020, στα πλαίσια της εξασφάλισης κλίματος ηρεμίας και αποφυγής προκλήσεων, η Τουρκία απέσυρε στις 4/10/2020 το γεωτρύπανο YAVUZ από την παράνομη δραστηριότητα στην Κυπριακή ΑΟΖ, το οποίο ελλιμενίσθηκε έκτοτε στο λιμάνι του TASUCU όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.
Ίσως όμως θα ήταν χρήσιμο να δούμε που βρίσκονται και ποια είναι η δραστηριότητα και των άλλων γεωτρητικών και γεωφυσικών σκαφών της Τουρκίας μέχρι σήμερα, τα οποία στο παρελθόν είχαν δημιουργήσει προβλήματα και να προσπαθήσουμε να εκτιμήσουμε πιθανόν μελλοντικές κινήσεις, εν όψει της συνδιάσκεψης του ΝΑΤΟ στις 14/6/21 και της αντίστοιχης της συνόδου της Ε.Ε στο τέλος του μήνα.

Α. Γεωφυσικό σκάφος BARBAROS HAYREDDIN PASA
Παράλληλα με το YAVUZ, τον Ιανουάριο του 2021, η Τουρκία απέσυρε και το ερευνητικό σκάφος BARBAROS HAYREDDIN PASA από την παράνομη δραστηριότητα του σε περιοχή που όριζε η NAVTEX 1378/20, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας ήταν εντός της Κυπριακής ΑΟΖ. Η έρευνα μέσα στην περιοχή αυτή φάνηκε να μην ολοκληρώθηκε, διότι δεν κάλυψε όλη την περιοχή που προσδιόριζε η πιο πάνω σχετική NAVTEX.
Έτσι το σκάφος αφού αποσύρθηκε και ελλιμενίσθηκε μέχρι τις 17/2/2021 στο λιμάνι του TASUCU, αναχώρησε από την περιοχή στις 18/2/2021 με προορισμό την TUZLA της Κωνσταντινούπολης, όπου έφθασε στις 21/2/2021. Εκεί παρέμεινε για επισκευές και συντήρηση σύμφωνα με τις επίσημες Τουρκικές ανακοινώσεις.
Εντελώς απρόοπτα και χωρίς καμμιά ειδοποίηση, το σκάφος αναχώρησε από το λιμάνι της TUZLA, όπου παρέμεινε συνολικά περίπου δύο μήνες (21/2-15/4) και άρχισε να κινείται εκ νέου από τις 15/4 με κατεύθυνση Νότια προς την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Στις 18/4 το σκάφος έφθασε και αγκυροβόλησε στο λιμάνι του TASUCU. Χωρίς να κάνει οποιοδήποτε ερευνητικό έργο, αφού παρέμεινε μέχρι τις 27/4 (περίπου 10 ημέρες), στις 28/4 ξεκίνησε πάλι πορεία Βόρεια προς τον Εύξεινο Πόντο, όπου έφθασε στις 2/5 και αγκυροβόλησε στο λιμάνι του FILYOS. Τότε σταμάτησε και η εκπομπή σήματος η οποία εμφανίσθηκε εκ νέου στις 8/5 για μια ημέρα, που έδειξε ορισμένες κινήσεις γύρω από το λιμάνι και μετά διεκόπη εκ νέου μέχρι τις 10/5.
Στις 11/5 εντοπίσθηκε να εκτελεί σεισμικό πρόγραμμα μέσα στην περιοχή που όριζε η σχετική εκδοθείσα NAVTEX 369/21 συνολικής έκτασης 8.130 τετρ. χλμ. για προβλεπόμενο χρονικό διάστημα μέχρι 26/10/2021. Έκτοτε καταγράφηκαν ορισμένα ερευνητικά προφίλ που εκτελεί το σκάφος, αλλά κατά την διάρκεια καταγραφής του σήματος, παρατηρούνται σημαντικά κενά που το σκάφος δεν εκπέμπει.
Η χαρακτηριστική περιοχή της NAVTEX στον Εύξεινο Πόντο καθώς και χαρακτηριστικά των ερευνητικών προφίλ του προγράμματος φαίνονται στο σχήμα 1.

Σχήμα 1: Περιοχή της NAVTEX 369/21 (πράσινο) και τα σχετικά προφιλ (γαλάζιο).

Β. Γεωφυσικό σκάφος ORUC REIS
Το ερευνητικό σκάφος ORUC REIS είχε μια διαφορετική δραστηριότητα, που αξίζει να μνημονευθεί.
Στις 22/12/2020 ανακοινώθηκε ότι θα συνεχίσει την έρευνα μέχρι τον Ιούνιο του 2021 σε μια περιοχή έκτασης περίπου 5.000 τετρ. χλμ. που όριζε η NAVTEX 1610/20 , νοτιοανατολικά της Αττάλειας (Σχήμα 2).
Πράγματι αφού έμεινε στην Αττάλεια από τις 30/11/2020 μέχρι τις 22/12/2020 άρχισε το νέο ερευνητικό πρόγραμμα. Για τις πρώτες τρείς ημέρες (μέχρι τις 25/12) έκανε διάφορα δοκιμαστικά προφίλ και στις 26/12 άρχισε την διαγραφή ερευνητικών προφίλ, σε μια διεύθυνση παράλληλα προς την δυτική πλευρά της περιοχής που όριζε η NAVTEX, με κατεύθυνση Νοτιοανατολική-Βορειοδυτική.
Στις 14/1 /2021 το σκάφος σταμάτησε και ελλιμενίσθηκε στο λιμάνι CIRALI. Μετά από παραμονή τεσσάρων ημερών στις 19/1 επανήλθε στην περιοχή και συνέχισε τις εργασίες του. Σταμάτησε εκ νέου την δραστηριότητα στις 27/1 και οδηγήθηκε στο λιμάνι της Αττάλειας. Ξεκίνησε εκ νέου στις 4/2/2021, μετά δηλαδή από οκτώ ημέρες, συνεχίζοντας την έρευνα στην ίδια περιοχή. Στις 15/2, ξαφνικά εκτέλεσε έρευνα σε ένα προφίλ ανατολικό χωρίς καμμιά συνοχή και στις 16/2 κατευθύνθηκε στο λιμάνι του DAMRE και συγχρόνως σταμάτησε και η εκπομπή του στίγματος.
Το σκάφος εντοπίσθηκε εκ νέου στις 22/2 να συνεχίζει το αρχικό πρόγραμμα, μέσα πάντα στην περιοχή της NAVTEX, κινούμενο προοδευτικά Βορειοανατολικά στην προσπάθεια προοδευτικής κάλυψης της περιοχής.
Στις 4/3 σταμάτησε και ελλιμενίσθηκε εκ νέου στο λιμάνι της Αττάλειας, από όπου ξεκίνησε εκ νέου στις 8/3 συνεχίζοντας. Από τις 11/3 ξεκίνησε την εκτέλεση ορισμένων παράξενων και διαφορετικών προφίλ, που έδειχναν ότι ίσως υπήρχε κάποιο πρόβλημα στην διαδικασία και στις 12/3 προσέγγισε εκ νέου το λιμάνι του CIRALI. Μετά από παραμονή πέντε ημερών στο πιο πάνω λιμάνι, από τις 18/3 συνέχισε την εκτέλεση του προγράμματος. Αλλά στις 24/3 οδηγήθηκε εκ νέου στο λιμάνι του CIRALI. Από τις 24/3 μέχρι τις 28/3 το σκάφος εκτελούσε διαδρομές πιθανώς δοκιμαστικές έξω από το πιο πάνω λιμάνι, τρέχοντας προφίλ χωρίς καμμιά συνοχή με το όλο πρόγραμμα. Μόνο στις 29/3 ξεκίνησε πάλι το παλιό πρόγραμμα.
Στις 6/4 άρχισε να εκτελεί έρευνα σε προφίλ πολύ απομακρυσμένα προς τα ανατολικά και έξω από την βασική περιοχή που μέχρι τώρα εστιαζόταν στο Δυτικό άκρο της NAVTEX. Με τον τρόπο αυτό συνέχισε την πορεία του και στις 7/4 ελλιμενίσθηκε για μια ακόμη φορά στο λιμάνι της Αττάλειας. Στην Αττάλεια έμεινε μέχρι τις 9/4. Στις 10/4 ξεκίνησε παραλιακή πορεία με κατεύθυνση Νοτιοδυτικά και κατέληξε στον κόλπο της πόλης ΑΝΤΡΑΜΑΝ.
Η νέα του εξόρμηση από το λιμάνι έγινε στις 10/4 μέσω της οποία άρχισε να κινείται Νοτιοδυτικά, να εισέρχεται στην περιοχή ερευνών και να συνεχίζει την εκτέλεση του προγράμματος σε νέα προφίλ. Κατά την διάρκεια της νέας αυτής εξόρμησης και μέχρι τις 9/5/2021 παρατηρήθηκε μια συστηματικότερη εκτέλεση των προφίλ χωρίς διακοπές στη εκπομπή του σήματος προσδιορισμού θέσης AIS, σε όλο το μήκος της περιοχής της σχετικής NAVTEX. Ιδιαίτερα παρατηρήθηκε στις 7/5 μια εκτροπή από την κανονικότητα με έκτακτες κινήσεις για να προετοιμαστεί σε νέα προφίλ δυτικότερα μέσα στην περιοχή. Στις 18/5 προσέγγισε το λιμάνι του AKDENIZ, όπου μετά από παραμονή τριών ημερών περίπου, ξεκίνησε εκ νέου την εκτέλεση του προγράμματος από το σημείο που είχε σταματήσει στις 18/5. Μέχρι σήμερα συνεχίζει να εκτελεί με συνέπεια το σχετικό πρόγραμμα το οποίο σύμφωνα με την σχετική NAVTEX αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 21/6/2021 ( Σχήμα 2).

Σχήμα 2: Περιοχή της NAVTEX 1610/20 (μπλε) και τα προφιλ του ORUC REIS (κόκκινο)

Η μέχρι σήμερα κινητικότητα του σκάφους, που για πρώτη φορά παρουσιάζει τόσες προσεγγίσεις σε λιμάνια κατά την διάρκεια εκτέλεσης ενός γεωφυσικού προγράμματος φαίνεται στον πιο κάτω πίνακα 1:

Πίνακας 1 : Κινήσεις του ORUC REIS από 30/11/20 μέχρι σήμερα

Γ. Γεωφυσικό σκάφος ΣΚΑΦΟΣ TUBITAK MARMARA
Με την νέα NAVTEX 446/21 που εξέδωσε η Τουρκία, ορίσθηκε μια νέα περιοχή μεταξύ Σάμου και Χίου, έκτασης 2.550 τετρ. χλμ. και αναγγέλθηκε ότι ένα νέο σκάφος, το R/V TUBITAK MARMARA, θα εκτελέσει ένα ερευνητικό πρόγραμμα από 31/5 έως 10/6/ 21. Το σκάφος αυτό όπως και το DENAR – 2 δεν κάνουν κυρίως έρευνα για υδρογονάνθρακες όπως τα δύο προηγούμενα, αλλά μπορούν να κάνουν όλες τις υπόλοιπες γεωτεχνικές εργασίες, όπως δειγματοληψία βυθού, έρευνα με ηχοβολιστικά, sparker, side scan sonar κλπ. και είναι αντίστοιχα του Ελληνικού σκάφους ΑΙΓΑΙΟ που διαθέτει το ΕΛΚΕΘΕ (βλ. προδιαγραφές στο: https://www.militaire.gr/tubitak-marmara-ploto-quot-mati-quot-parakoloythisis-kai-elegchoy-toy-aigaioy/ ).
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάρτηση του κ. Σταθακόπουλου “πρόκειται για ένα σκάφος που ανήκει στο ιδρυθέν το 1963, Συμβούλιο Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας της Τουρκίας ( Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu με αρχικά: TÜ.BI.T.A.K) του οποίου Συμβουλίου , σκοπός είναι ο ορισμός πολιτικής στους τομείς «επιστήμης, τεχνολογίας και καινοτομίας”. Θεωρεί την κίνηση αυτού του σκάφους σοβαρή και απειλή για την αμφισβήτηση της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας,
Πρέπει να σημειωθεί ότι όλη η περιοχή που ορίζει η σχετική NAVTEX βρίσκεται στα διεθνή ύδατα και σέβεται την αιγιαλίτιδα ζώνη των 6 ναυτικών μιλίων των Ελληνικών νησιών (Σχήμα 3).


Σχήμα 3: Περιοχή της NAVTEX 446/21(καφέ) και τα προφίλ του σκάφους TUBITAK MARMARA (μωβ)

Στην πιο πάνω περιοχή άρχισε από τις 2/6 να εκτελεί ένα ερευνητικό πρόγραμμα που φαίνεται στο σχήμα 3. Τα καταγραφόμενα προφίλ φαίνεται να υλοποιούνται εν γένει μέσα στην περιοχή της NAVTEX.
Παρατηρήθηκε βάσει της καταγραφής των θέσεων ότι το σημείο 24 εμπίπτει μέσα στην αιγιαλίτιδα ζώνη της Σάμου, χωρίς να μπορεί να προσδιορισθεί ακριβώς αν οφείλεται στην ανακρίβεια της μεθόδου η στην εσκεμμένη παραβίαση για λόγους ελέγχου της Ελληνικής ετοιμότητας . Πάντως μέχρι σήμερα δεν έχει παρατηρηθεί ανάλογη παράβαση σε άλλο σημείο και η κίνηση δεν αξιολογείται ιδιαίτερα.
Η κίνηση του σκάφους προκάλεσε δημοσιεύματα στον τύπο στις 7/6 όπως αυτό (https://www.pentapostagma.gr/ethnika-themata/ellinotoyrkika/7016268_protofanes-sto-ikario-pelagos-tubitak-marmara), και αυτό https://www.militaire.gr/to-tubitak-marmara-sto-ikario-pelagos-alla-emeis-kanoyme-oti-quot-koitame-alloy-quot/ σχετικά με έκτακτη κίνηση του στο Ικάριο Πέλαγος. Προσεκτική παρατήρηση πάντως δείχνει ότι το σκάφος κινείται για την ώρα εντός της σχετικής NAVTEX και στα διεθνή ύδατα (Σχήμα3).

Δ. Γεωφυσικό σκάφος BILIM - 2
Το γεωφυσικό σκάφος BILIM-2, αφού έμεινε ελλιμενισμένο για μεγάλο χρονικό διάστημα στο λιμάνι του TASUCU, στις 27/11 κινήθηκε προς Κων/πολη και Εύξεινο μέχρι 25/12 , και μετά πάλι προς TASUCU, όπου παρατηρήθηκαν κινήσεις προς Μερσίνη και εκτός του λιμανιού του TASUCU και στο ERNTEMLI. Ξεκίνησε εκ νέου προς Κων/πολη στις 29/5/ 21, όπου βάσει της NAVTEX 459/21 θα εκτελέσει έρευνα στις περιοχές CANAKALE, στην θάλασσα του Μαρμαρά και στην είσοδο προς τον Εύξεινο Πόντο. Αυτή την στιγμή κάνει έρευνα Νοτιοδυτικά της Κων/πολης.

Ε. Αλιευτικό σκάφος AKDENIZ ARASTIRMA-1

Τελευταία ξεμύτισε και το αλιευτικό σκάφος (Fishery Patrol Vessel) AKDENIZ ARASTIRMA-1 (IMO: 9711004), το οποίο ναυπηγήθηκε το 2014 , είναι 65 t DWT, έχει βύθισμα 4 μέτρα και διαστάσεις 32μ.χ8,2μ.
Αυτό άρχισε να εκτελεί στην περιοχή βόρεια της Κύπρου ένα ερευνητικό πρόγραμμα (άγνωστο τι είδους), πάνω σε μερικά προφίλ (γραμμές), που έχουν κύρια διεύθυνση ΝΑ-ΒΔ, οι οποίες εξαγγέλθηκαν με την NAVTEX 474/21 με προβλεπόμενη διάρκεια από 4 έως 15/6/2021και τα οποία φαίνονται στο σχήμα 4 .

Σχήμα 4: Ερευνητικά προφίλ τουν σκάφους AKDENIZ ARASTIRMA-1
Αν και το μέγεθος του σκάφους είναι μικρό, από τις φωτογραφίες φαίνεται ότι φέρει γερανό και ειδικό εξοπλισμό πόντισης γεωφυσικών μηχανημάτων. Είναι γνωστό ότι πολλά αλιευτικά σκάφη της Τουρκίας φέρουν ιδιαίτερο επιστημονικό εξοπλισμό, και καλόν είναι να υπάρχει μια παρακολούθηση των δραστηριοτήτων τους, όσον αφορά την πιθανή κίνησή τους σε περιοχές των Ελληνικών και Κυπριακών θαλάσσιων ζωνών.

Ζ. ΓΕΩΤΡΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΥΞΕΙΝΟ.
Με την NAVTEX 334/21, η Τουρκία όρισε μια περιοχή στον Εύξεινο Πόντο όπου ανακοίνωσε ότι θα εκτελέσει ευρύ γεωτρητικό πρόγραμμα 10 γεωτρήσεων, στα πλαίσια εκμετάλλευσης του ανακαλυφθέντος όπως εξαγγέλθηκε) μεγάλου κοιτάσματος αερίου (405 δις. κυβ. μέτρα) με την ονομασία SAKARYA OIL FIELD (Σχήμα 5).


Ως γνωστόν, το γεωτρητικό σκάφος FATIH, μετά από μια περίοδο ακινησίας, ξεκίνησε στις 29/5/2020 την κίνησή του προς τον Εύξεινο Πόντο και στις 1/6/2020 έφθασε στο λιμάνι της Τραπεζούντας όπου παρέμεινε μέχρι τις 16/7/2020.
Στις 17/7/2020 ξεκίνησε την πρώτη του γεώτρηση στην θέση TUNA-1 που είχε διάρκεια μέχρι τις 18/10.
Η Γεώτρηση TUNA-1 είναι αυτή μέσω της οποίας εντοπίσθηκε το εξαγγελθέν μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου των συνολικά 405 δις. κυβ. μέτρων. Εν συνεχεία, αφού ελλιμενίσθηκε μέχρι τις 5/11/20 στο λιμάνι του SAZKOY, στις 6/11 ξεκίνησε στην ίδια περιοχή την δεύτερη γεώτρηση στην θέση TURKALI-1. Η γεώτρηση αυτή αποτελεί την πρώτη επιβεβαιωτική γεώτρηση (appraisal) που με άλλες αντίστοιχου προσανατολισμού που θα επακολουθήσουν, θα περιχαρακώσουν το κοίτασμα, για τον ακριβέστερο υπολογισμό των χαρακτηριστικών του, πριν την διαδικασία εκμετάλλευσης.
Στις 19/12 σταμάτησε να εκπέμπει το σήμα προσδιορισμού της θέσης του μέχρι τις 4/5/2021.
Από τα δημοσιεύματα έγινε γνωστό ότι κατά την διάρκεια του Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2021 το FATIH έκανε την δεύτερη επιβεβαιωτική γεώτρηση με την ονομασία TURKALI-2.
Στις 4/5 εμφανίσθηκε στην θέση της νέας γεώτρησης AMASRA-1 (Σχήμα 6) που βρίσκεται βορειοανατολικά των προηγούμενων και σε μια απόσταση περίπου 21 ναυτικών μιλίων. Η γεώτρηση αυτή συνεχίστηκε μέχρι τις 21/8/2020. Ήδη πρόσφατα στις 5/6/2021 ο Τούρκος Πρόεδρος εξήγγειλε στις ότι η γεώτρηση αυτή ανακάλυψε νέο κοίτασμα αερίου 135 δις. κυβ. μέτρων.
Εν συνεχεία το γεωτρύπανο μετακινήθηκε εκ νέου Νοτιοδυτικά στην θέση της νέας γεώτρησης TURKALI-3, η οποία ξεκίνησε και προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί στις 19/7/21 σύμφωνα με την σχετική NAVTEX.
Στον Εύξεινο Πόντο, ξεκίνησε το γεωτρητικό του έργο και το πρόσφατα αγορασθέν γεωτρύπανο KANUNI. Από ότι αναφέρεται στα δημοσιεύματα, θα βοηθήσει το FATIH σε εργασίες completion και testing σε όλες τις γεωτρήσεις (προβλέπονται 10) στην περιοχή. Δηλαδή σε βοηθητικές γεωτρητικές εργασίες ελέγχου και ετοιμασίας των πηγαδιών για παραγωγή. Σήμερα βρίσκεται κοντά στην θέση TURKALI-2.
Στα σχήμα 6, 7 φαίνονται οι θέσεις των 5 γεωτρήσεων που έγιναν η και γίνονται σήμερα.
Στην ίδια περιοχή, αξίζει να αναφερθεί η σύντομη παρουσία ενός νέου ερευνητικού σκάφους, του DENAR-1 (ανάλογο του σκάφους ΑΙΓΑΙΟ που διαθέτει το ΕΛΚΕΘΕ), το οποίο καταγράφηκε να έχει μια δραστηριότητα στα Νοτιοδυτικά της περιοχής που όριζε η αρχική NAVTEX, αλλά δεν κατέστη δυνατόν να παρατηρηθεί όλη του η δραστηριότητα (κίτρινη μικρή γραμμή στα Νοτιοδυτικά της NAVTEX 334/21 ) (Σχήμα 5) και το οποίο αποχώρησε από την περιοχή στις 7/5/21 προς την Προποντίδα (Αρτάκη) όπου έφθασε στις 30/5.
Σχήμα 5: Περιοχή της NAVTEX 334/21 (κίτρινο) που εκτελείται το γεωτρητικό πρόγραμμα της Τουρκίας στον Εύξεινο Πόντο.

                                  
Σχήμα 6: Θέση της γεώτρησης AMASRA-1                                                    Σχήμα 7: Θέση όλων των γεωτρήσεων

ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ

Από τον Νοέμβριο του 2020 που υποτίθεται ότι η Τουρκία σταμάτησε τις προκλήσεις παρατηρούνται τα εξής:
a. Τρία νέα Τουρκικά ερευνητικά σκάφη παρουσιάσθηκαν στην περιοχή του Ευξείνου Πόντου και του Αιγαίου. Ήτοι το CESME, που εξετέλεσε προκλητικό ερευνητικό πρόγραμμα δυτικά του Αγίου Ευστρατίου. Το DENAR-2 με σύντομο ερευνητικό πρόγραμμα στον Εύξεινο και στην περιοχή που φαίνεται στο σχήμα 5 και τέλος το TUBITAK MARMARA που αναφέρθηκε πιο πάνω.
b. Τα γεωτρύπανα FATIH και KANUNI βρίσκονται στον Εύξεινο Πόντο και εκτελούν εκτεταμένο γεωτρητικό πρόγραμμα στην περιοχή του κοιτάσματος SAKARYA GAS FIELD, που όπως εξαγγέλθηκε από τον Πρόεδρο της Τουρκίας περιέχει 405 δις. κυβ. μέτρα αερίου. Το FATIH έχει κάνει μέχρι σήμερα 4 γεωτρήσεις και το KANUNI ξεκίνησε ήδη στην γεώτρηση TURKALI-2 εργασίες ελέγχων και ετοιμασίας (testing and completion).
c. Το γεωφυσικό σκάφος BARBAROS HAYREDDIN PASA, μετά από έκτακτη διακοπή προγράμματος στην ΑΟΖ της Κύπρου, ανεξήγητη κίνηση προς Κων/πολη και εκ νέου κατάληξη στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς να εκτελέσει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα, επέστρεψε εκ νέου στον Εύξεινο Πόντο, όπου άρχισε την εκτέλεση νέου γεωφυσικού προγράμματος σε ευρείας έκτασης περιοχή 8.130 τετρ. χλμ. δυτικά του πρόσφατα ανακαλυφθέντος κοιτάσματος SAKARYA GAS FIELD
d. Το γεωφυσικό σκάφος ORUC REIS, εκτελεί από τον Δεκέμβριο του 2020 εκτεταμένο γεωφυσικό πρόγραμμα στην περιοχή της Αττάλειας, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 21/6/20121.
e. Το γεωτρύπανο YAVUZ βρίσκεται αδρανοποιημένο από τις 4/10/2020 στο λιμάνι του TASUCU.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

1. Στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου παραμένουν ενεργοποιημένα τα σκάφη YAVUZ, ORUC REIS με τα βοηθητικά αυτών τα οποία αναμένουν τις εξελίξεις του Ιουνίου 2021 για να προσδιορίσουν την νέα τους δραστηριότητα.
2. Στην περιοχή του Ευξείνου Πόντου βρίσκονται τα γεωτρητικά σκάφη FATIH , KANUNI και το γεωφυσικό σκάφος BARBAROS HAYREDDIN PASA. Τα γεωτρύπανα φαίνεται ότι εκτελούν γεωτρήσεις περιχαράκωσης του πρόσφατα ανακαλυφθέντος κοιτάσματος.
3. Στην περιοχή του Ανατολικού Αιγαίου βρίσκονται τα ερευνητικά CESME, BILIM-2 και TUBITAK MARMARA, με το τελευταίο να εκτελεί ερευνητικό πρόγραμμα μέχρι τις 10 Ιουνίου στην περιοχή μεταξύ Σάμου και Χίου.
4. Η Τουρκία έχει ήδη αναπτυγμένο έναν ερευνητικό στόλο που αποτελείται από 23 σκάφη ( 3 γεωτρητικά, 5 γεωφυσικά και βοηθητικά), τα χαρακτηριστικά των οποίων φαίνονται στον πιο κάτω πίνακα 2.

 

Πίνακας 2: Αναπτυγμένα στον Εύξεινο, Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο Τουρκικά ερευνητικά σκάφη 

5. Εκτιμάται, ότι τίποτα δεν φαίνεται να έχει αλλάξει ως προς τον στρατηγικό προσανατολισμό της Τουρκίας και την αναθεωρητική της πολιτική. Η φαινομένη έλλειψη κινητικότητας στις περιοχές της Ελληνικής και Κυπριακής ΑΟΖ, φαίνεται ότι είναι τακτικός ελιγμός, που αναμένει τις εξελίξεις από την σύνοδο του ΝΑΤΟ στις 14/6 και την Σύνοδο της Ε.Ε στο τέλος του μήνα όπου και θα γίνει και συνάντηση του Τούρκου Προέδρου με τον Αμερικανό Πρόεδρο. Εάν τα αποτελέσματα δεν είναι ικανοποιητικά για την Τουρκία, είναι πιθανόν να ξεκινήσει ένας νέος κύκλος προκλήσεων (που άρχισε ήδη να εκδηλώνεται με τις απειλές για νέες γεωτρήσεις του YAVUZ στην ΝΑ Μεσόγειο), ίσως σοβαρότερος από το παρελθόν και για αυτό χρειάζεται επαγρύπνηση και Εθνικός σχεδιασμός.

Αθήνα 8 Ιουνίου 2021
Λεόντιος Πορτοκαλάκης
Τοπογράφος Μηχ., M.Sc.
Μέλος του ΕΛΙΣΜΕ