Γρηγόρης Νούσιας*: Σαν σήμερα . . . 45 χρόνια από τότε!

Posted in Ιστορία

Σαν σήμερα . . . 45 χρόνια από τότε!

Ναι, ‘‘ακούω’’ ακόμα τις σειρήνες του Γενικού Συναγερμού από την προηγούμενη μέρα! Πρώτος σχηματισμός τετράδος α/φών F-104G (Γρ. Νούσιας – Νικ. Κριτσίκης – Στ. Βερτσέκος – Απ. Πετρόπουλος), η αιχμή του δόρατος, και ηθικό ακμαιότατο, για την προσβολή εχθρικού αεροδρομίου σε ικανό βάθος, στα πλαίσια εφαρμογής των εθνικών επιχειρησιακών σχεδίων μας.
Αλλά αυτές οι ‘‘τιμημένες’’ πράσινες φωτοβολίδες (αποδέσμευση δυνάμεων) ακόμα να πέσουν από τον πύργο ελέγχου!


Η μετάβαση (αν !) στα 500΄σε σχηματισμό μάχης. Το F-104G, σε αποστολές Low Level Penetration έως άριστο , τρίτο μετά το F-111 και το Tornado. Θα συναντούσαμε το πρώτο φως κόβοντας τα παράλια της Ιωνίας γης. Η αποστολή θα έπαιρνε πλέον έως μεταφυσική διάσταση, ‘‘πόλεμος’’! και οι Ίωνες φιλόσοφοι να ενισχύουν το ground effect!

Πολύ γρήγορα θα άρχιζε η προετοιμασία διαχωρισμού, οπλίσεως, αφαίρεσης περονών και ρύθμισης σκοπευτικών. Καμία ‘‘παρατήρηση’’, πλέον, του α/φους δεν θα ήταν ικανή να ματαιώσει την αποστολή, πλην αυτής της κράτησης του κινητήρα.

Κάπου μετά το High Apex, η πιο απαιτητική φάση της αποστολής, με την αντι-G form σε ακραία λειτουργία, με τη μεγάλη γωνία βυθίσεως, την ταχύτητα αφέσεως και τη σκόπευση να προσέρχονται και να συγκλίνουν σε μια βελούδινη συνάντηση, και . . . ‘‘Ζήτω η Ελλάδα’’!
Απαγκίστρωση - άνοδος με μετάκαυση στα 21000΄. Το F-104G, σ’ αυτή τη φάση δεν ‘‘λογάριαζε’’ εχθρική αναχαίτιση! Η προσγείωση, στα όρια του καυσίμου. Η πρώτη αναφορά αποτελεσμάτων στο Ελληνικό ΣΑΕ θα ήταν πραγματικά συγκλονιστική. Φανταζόμαστε τους συναδέλφους κολλημένους στις οθόνες των Radar και την προσπάθειά τους, μουσκεμένοι στον ιδρώτα από το άγχος και την αγωνία, για να μας παρέξουν κάθε βοήθεια.

Αλλά, πώς να περιγράψεις τη λαχτάρα του τεχνικού προσωπικού, που μας είχε εξασφαλίσει ανεπανάληπτη διαθεσιμότητα, και τώρα θα μας περίμενε στις πίστες έτοιμοι για την αποκατάσταση των όποιων παρατηρήσεων. Με ποια τρεμάμενη, από ενθουσιασμό, φωνή ο ελεγκτής του πύργου ελέγχου θα μας έδινε οδηγίες, Όλυμπος μαύρο, ελεύθεροι για προσγείωση!

Και ο αρχηγός να υψώνει τον αντίχειρα του Ο.Κ. στα άλλα μέλη του σχηματισμού, και να σκέπτεται την επόμενη αποστολή και τις ταχείες διαδικασίες του turn around!
Αλλά πού τέτοια τύχη! Μείναμε καθηλωμένοι στο κατώφλι της προσμονής. Μείναμε καθηλωμένοι για να προσδιορίζουμε εκ του ασφαλούς τα εθνικά συντρίμμια!

*20 Ιουλίου 2019. Γρηγόριος Δημ. Νούσιας – Αεροπόρος.

 

Γεώργιος Μέρμηγκας*: Οι ατίμητοι φονευθέντες μαχητές του Ελληνικού Στρατού Ξηράς και της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας 1940-1941

Posted in Ιστορία

Με αφορμή μια πρότυπο και λίαν ενδιαφέρουσα ημερίδα που διοργανώθηκε από κοινού από την Αεροπορική Ακαδημία Ελλάδος και την Ελληνική Εταιρεία Ερεύνης (διασώσεως και διανομής ιστορικών) Στοιχείων «ΚΗΡΥΚΕΙΟΝ» ΑΜΚΕ εις το αμφιθέατρον του 251 Γενικού Νοσοκομείου Αεροπορίας και είχε ως κύριο θέμα τους ατίμητους φονευθέντες μαχητές της ΕΒΑ, κρίνουμε σκόπιμο να σας ενημερώσουμε για τα παρακάτω:
Η παρουσίαση, για τους τριάκοντα (30) ατίμητους αεροπόρους, πραγματοποιήθηκε από τον έφεδρο αξιωματικό (Ι)- πρόεδρο της ΕΕΕΣ «ΚΗΡΥΚΕΙΟΝ» και τακτικό μέλος Α.Ακ.Ε, Γεώργιο Δ. Μέρμηγκα και περιελάμβανε;
Σύντομο ιστορικό περίγραμμα της περιόδου προ και κατά την κήρυξη του Β΄ Π.Π ως και της εισόδου της πατρίδος μας στον πόλεμο, με σαφή αναφορά στις προσπάθειες θωρακίσεως της χώρας από τον εθνικό κυβερνήτη-στρατηγό πρωθυπουργό Ιωάννη Μεταξά.
Διάταξη Μάχης των αντιπάλων Βασιλικών Αεροποριών Ιταλίας και Ελλάδος ως και αριθμητική κατανομή των Αεροπορικών Δυνάμεων.
Ανάλυση ενός προς ένα και των τριάκοντα (30) φονευθέντων ατίμητων αεροπόρων μαχητών μας εντός Βορείου Ηπείρου (Αλβανίας) με παράθεση αγνώστων παλαιών (προπολεμικών) χαρτών και υποτύπωση επ’ αυτών των σημείων που η έρευνα της ΕΕΕΣ «ΚΗΡΥΚΕΙΟΝ» έχει φέρει σε φως, μέσα από άγνωστα κείμενα επισήμων εγγράφων, πολεμικών ημερολογίων εφέδρων αξιωματικών και οπλιτών, αλλά και απογόνων των αεροπόρων μας.
Παράλληλα, έγινε αναφορά στις δυσκολίες εντοπισμού απογόνων των αεροπόρων μας και στην αρίστη συνεργασία με την Κλινική Μοριακής Βιολογίας Ενόπλων Δυνάμεων και το διευθυντή της, δρα Παναγιώτη Μενούνο, προκειμένου εμπλουτισθεί η Βάσις Δεδομένων Δειγμάτων DNA που τηρείται στο 401 Γ.Σ.Ν.Α.
Ο ομιλητής επισήμανε ότι πλέον, όταν αναφερόμαστε σε ατίμητους νεκρούς του Ελληνοϊταλικού Πολέμου:
- Θα πρέπει να μην αναφερόμαστε μόνον στους «7.796 Μαχητές του Ε.Σ», αλλά να συμπληρώνουμε ως: … «και στους 30 Μαχητές Αεροπόρους Ε.Β.Α».
-Ο όρος «Πεσόντες» δεν είναι δόκιμος. Εις τα επίσημα έγγραφα και δη σε αυτά του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, δια την απονομήν Πολεμικής Συντάξεως χρησιμοποιείται ο ορθός όρος: «Φονευθείς εν Πολέμω».
-Μία από τις μεγαλύτερες και καλύτερη πηγή πληροφοριών είναι η Διεύθυνσις Απονομής Στρατιωτικών Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, πηγή όμως η οποία δυστυχώς καθίσταται ανεκμετάλλευτη, αφού υφίσταται ο γελοίος Νόμος Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (και για νεκρούς), ο οποίος μάλλον ευνοεί τους παρανόμους. Θα πρέπει άμεσα οι συναρμόδιοι υπουργοί να άρουν την ισχύ των διατάξεων του νόμου δια τους «Φονευθέντας εν Πολέμω» και την Ιστορική Έρευνα γενικότερα. Ότι οι υπηρετούντες υπάλληλοι είναι παντελώς άσχετοι ή αδιαφορούν χαρακτηριστικά και προκλητικά με το αντικείμενο ουδείς βεβαίως λόγος, εκτός εάν δεχθούμε την ανατριχιαστική και λίαν πιθανή περίπτωση να έχουν καταστρέψει τα ιστορικά αρχεία απονομής πολεμικών συντάξεων.
-Καυτηρίασε, επίσης, την ολιγωρία ορισμένων κατά τόπους Δημοτικών Αρχών, οι οποίες δεν παρέχουν ουδεμίαν αρωγή στο εθνικό αυτό θέμα.
-Δια να είμεθα όμως δίκαιοι, συμπλήρωσε, υφίστανται και άλλοι Δημόσιοι Φορείς (και ΝΠΔΔ κ.λπ.) των οποίων οι υπάλληλοι αδιαφορούν ή είναι αρνητικοί χαρακτηριστικά και προκλητικά ακόμη και σε έγγραφα αιτήματα.
-Είναι εκ των ουκ άνευ αναγκαία η άμεση συνεργασία με τον Αεροπορικό Ακόλουθο Ιταλίας, προκειμένου να αποκτηθεί πρόσβασις στα Ιταλικά Αρχεία Αεροπορίας, εντός των οποίων πιθανόν να ευρίσκονται κρίσιμα στοιχεία και φωτογραφίες συντριμμάτων των αεροπλάνων μας.
-Το σημαντικότερο «εργαλείο» στην έρευνα δια τον ακριβή εντοπισμόν είναι τα σχεδιαγράμματα με υποτύπωση σε Χάρτη. Δυστυχώς, Ελληνικοί Χάρτες της εποχής δεν υφίστανται, αφού οι Γερμανοί, εγκαταλείποντας την Πατρίδα μας, μετά την Κατοχή, φρόντισαν να καταστρέψουν το σύνολον του αρχείου της Γ.Υ.Σ. Υφίστανται, όμως, τέτοιοι Χάρτες σε Αρχεία ή Βιβλιοθήκες Δημοσίων Υπηρεσιών (π.χ. Υπουργείο Γεωργίας, ή Σιβιτανίδειος Σχολή ή ΥΠΕΧΩΔΕ κ.λπ.), οι οποίοι δυνατόν να αξιοποιηθούν, αρκεί οι υπηρετούντες (Προϊστάμενοι και Υπάλληλοι) να ευαρεστηθούν να ψάξουν τα Αρχεία τους και διαθέσουν τα ευρήματα.
-Για το αυτό λόγο θα πρέπει η Γ.Υ.Σ, στο μέτρο του δυνατού, να εκδώσει / προμηθεύσει καταλόγους με τα παλαιά και νέα τοπωνύμια για κάθε υφιστάμενο φύλλο Χάρτη της Περιοχής των Ε/Α συνόρων, προκειμένου να υπάρξει διασταύρωση / ταυτοποίηση στοιχείων σε αναφορές.
-Τέλος, η αναφορά ότι ο πρώτος νεκρός αξιωματικός της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων του Πολέμου 1940-1941, ο σημαιοφόρος Ιωάννης Καψαμπέλης, ήταν χειριστής της Ναυτικής Αεροπορίας, καθώς και η μη αναφορά στο Μνημείο Ναυτικής Αεροπορίας (Ναυτικό Οχυρό ΑΒ Κοτρωνίου) ακόμη τριών Ναυτικών Αεροπόρων, καθώς και η αναφορά στην άγνωστη ιστορία της Ανεξάρτητης Μοίρας Αεροπορικών Μεταφορών (Επιστρατευθείσης Ελληνικής Εταιρείας Εναερίων Συγκοινωνιών με επτά -07- μεταφορικά Αεροπλάνα) του Αρχιστρατήγου Αλεξάνδρου Παπάγου, έδωσαν μια άλλη διάσταση και γνώση στην παρουσίαση αυτή, δημιουργώντας την ανάγκη της επαναλήψεως, με περισσότερο χρόνο.
Τελειώνοντας, προς ενημέρωσιν των αναγνωστών μας, αναφέρουμε ότι οι προ ετών προσπάθειες για το θέμα των Ατίμητων Νεκρών του Στρατού μας, του προέδρου της Βουλής, οφθαλμιάτρου Γεωργίου Σούρλα, έχουν φέρει αποτέλεσμα, αφού ήδη γίνονται εκταφές στα Πεδία των Μαχών της Βορείου Ηπείρου Αλβανίας και ταυτόχρονα ταυτοποιήσεις με τη μέθοδο DNA.
Για την υλοποίηση του εθνικού αυτού σκοπού το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμύνης (ΓΕΕΘΑ) έχει εκδώσει τις παρακάτω οδηγίες που μας αφορούν και το ιστορικό έχει όπως κατωτέρω:
Σε εφαρμογή σχετικής διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος - Αλβανίας συνεχίζονται οι εργασίες αναζήτησης, εκταφής, προσδιορισμού της ταυτότητας και ενταφιασμού των Ελλήνων Πεσόντων Στρατιωτικών σε πολεμικές επιχειρήσεις στην Αλβανία, κατά τη διάρκεια του Ελληνο-Ιταλικού Πολέμου 1940 - 41, στη περιοχή Dragot (Τεπελένι) Αλβανίας, οι οποίες ξεκίνησαν στις 22 Ιανουαρίου 2018. Οι εργασίες αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικής διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδος και Αλβανίας, καθώς και των συμφωνηθέντων στις 20 Δεκεμβρίου 2017 από τη Μεικτή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.
Στις 27 Μαρτίου 2018 πραγματοποιήθηκε στα Τίρανα η σύγκληση της 5ης Μεικτής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικής διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος – Αλβανίας, για την αναζήτηση, εκταφή, προσδιορισμό ταυτότητος και επαναταφή πεσόντων Ελλήνων Στρατιωτικών Ελληνο-Ιταλικού Πολέμου 1940-41.
Κατά τη διάσκεψη συζητήθηκαν και συμφωνήθηκαν οι περαιτέρω διαδικασίες αναγνώρισης, ταυτοποίησης και ταφής των πεσόντων Ελλήνων Στρατιωτικών στα κοιμητήρια των Βουλιαράτων – Κλεισούρας, ενώ συμφωνήθηκε και το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης των σχετικών εργασιών.
Η Μεικτή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων επισκέφθηκε το χώρο εκταφών της περιοχής DRAGOT, όπου διαπιστώθηκε η άρτια οργάνωση/υποστήριξη και λειτουργία της μεικτής ομάδας εργασιών επί του πεδίου.
Ακολούθως, η Επιτροπή επισκέφθηκε τα προβλεπόμενα, από τη διμερή συμφωνία, κοιμητήρια στις Βουλιαράτες και στην Κλεισούρα, όπου καταγράφηκαν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις συντήρησης, αναβάθμισης και εν γένει προετοιμασίας των υφιστάμενων υποδομών, προκειμένου να καταρτισθεί χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των σχετικών εργασιών.
Μέχρι τώρα έχει πραγματοποιηθεί η εκταφή των οστών 108 φονευθέντων μαχητών, χωρίς να έχουν ταυτοποιηθεί. Για την υλοποίηση της διαδικασίας ταυτοποίησης των εντοπιζόμενων οστών, έχει ήδη δημιουργηθεί βάση δεδομένων δειγμάτων αίματος των συγγενών/απογόνων των πεσόντων, από το Τμήμα Μοριακής Βιολογίας του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών.
Η υψηλή ανταπόκριση στη διαδικασία συγκέντρωσης δειγμάτων αποτυπώνει το έντονο ενδιαφέρον εκ μέρους των συγγενών/απογόνων των πεσόντων. Έχουν αποσταλεί περισσότερα από 360 δείγματα αίματος από όλη την Ελλάδα, ενώ μεγάλος αριθμός ενδιαφερομένων επικοινωνεί με το αρμόδιο προσωπικό του ΓΕΕΘΑ για παροχή περαιτέρω πληροφοριών.
Η υλοποίηση της διαδικασίας ταυτοποίησης των εντοπιζόμενων οστών απαιτεί τη λήψη δυο (02) δειγμάτων αίματος από τους ενδιαφερόμενους εν ζωή συγγενείς των πεσόντων και ειδικότερα ενός (01) δείγματος από τη Μητρική «Γραμμή» και ενός (01) δείγματος από την Πατρική «Γραμμή», ως εξής:
Από τη Μητρική «Γραμμή»
•Από αδελφό/ή του πεσόντα ο οποίος/α να προέρχεται από την ίδια μητέρα
•Από παιδί της αδελφής του πεσόντα (ανιψιός-ανιψιά)
•Από παιδί (αγόρι-κορίτσι) της εξαδέλφης του πεσόντος, της οποίας η μητέρα να είναι αδελφή της μητέρας του πεσόντος
•Από παιδί της κόρης της αδελφής του πεσόντος.

Από την Πατρική «Γραμμή»:
•Από αδελφό του πεσόντος ο οποίος να προέρχεται από τον ίδιο πατέρα
•Από υιό του πεσόντος
•Από υιό του αδελφού του πεσόντος (ανιψιός)
•Από εξάδελφο του πεσόντος (υιός του αδελφού του πατέρα του) ή από τον υιό του ως άνω εξαδέλφου του.
Εν λόγω δείγματα αίματος απαιτείται να τοποθετηθούν σε σωληνάρια προπυλενίου με αντιπηκτικό παράγοντα EDTA (γενική αίματος) και θα πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύονται με ενυπόγραφη συγκατάθεση των συγγενών των πεσόντων. Υπόδειγμα εντύπου παροχής συγκατάθεσης είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ. Για περισσότερες πληροφορίες επί της διαδικασίας οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 210-7494749 του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών / Κέντρο Μοριακής Βιολογίας (κος Δρ. Παναγιώτης Μενούνος).
Για την απαιτούμενη αιμοληψία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν Αδαπάνως στα παρακάτω Στρατιωτικά Νοσοκομεία-Υγειονομικές Μονάδες:
•Ν. Αττικής:
401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών- 417 Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΝΙΜΤΣ) - 414 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Ειδικών Νοσημάτων- Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών (ΝΝΑ) - 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας (251 ΓΝΑ)
•424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Εκπαιδεύσεως (Ν. Θεσσαλονίκης)
•Ναυτικό Νοσοκομείο Κρήτης (Ν. Χανίων)
•404 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Λαρίσης.
•411 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Τριπόλεως
•212 Κινητό Χειρουργικό Νοσοκομείο Εκστρατείας (Ν. Ξάνθης)
•216 - 219 Κινητά Χειρουργικά Νοσοκομεία Εκστρατείας (Ν. Έβρου)
•88 Τάγμα Υγειονομικού (Ν. Λήμνος)
•98 Τάγμα Υγειονομικού Εθνοφυλακής (Ν. Λέσβος)
•96 Τάγμα Υγειονομικού Εθνοφυλακής (Ν. Χίος)
•79 Τάγμα Υγειονομικού Εθνοφυλακής (Ν. Σάμος)
•80 Τάγμα Υγειονομικού Εθνοφυλακής (Ν. Κως)
•95 Τάγμα Υγειονομικού Εθνοφυλακής (Ν. Ρόδος).
Εναλλακτικά οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν σε οιοδήποτε ιδιωτικό μικροβιολογικό εργαστήριο από το οποίο θα πραγματοποιηθεί η απαιτούμενη αιμοληψία και τα δείγματα θα αποσταλούν (μέσω courier) στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών / Κέντρο Μοριακής Βιολογίας (Λεωφ. Μεσογείων 138 και Κατεχάκη, Τ.Κ.: 115 25). Στην περίπτωση αυτή οι ενδιαφερόμενοι θα επιβαρυνθούν το ανάλογο κόστος.
Για τα οστά τα οποία ανευρίσκονται και καθοιονδήποτε τρόπο καθίσταται εφικτή η αναγνώρισή τους, θα ενημερώνονται από την αρμόδια Διεύθυνση του ΓΕΕΘΑ οι συγγενείς / απόγονοι του φονευθέντος.
Για οποιαδήποτε ερώτηση ή πληροφορία, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στα τηλέφωνα 210 6573274 - 6575020 της αρμόδιας Διευθύνσεως του ΓΕΕΘΑ (ΓΕΕΘΑ / Β1), κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες.
Τα αποτελέσματα από τη διαδικασία ταυτοποίησης θα κοινοποιούνται στους, κατά περίπτωση, ενδιαφερομένους, ενώ αριθμητικά στοιχεία θα ανακοινώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα από το ΓΕΕΘΑ.
*Δημοσιογράφος
Επαναδημοσίευση από την εφημερίδα Θάρρος Μεσσηνίας

Μιλτιάδης Β. Παρλάντζας: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ : Ο ΜΑΥΡΟΣ ΚΑΒΑΛΑΡΗΣ

Posted in Ιστορία

Αναμφίβολα, υπάρχουν στιγμές στην ιστορία ενός έθνους αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας, οι οποίες συνδέθηκαν με πρόσωπα τα οποία αποφάσισαν για τις τύχες των πολλών και σήκωσαν στους ώμους τους το βάρος μεγάλων αποφάσεων. Και τα πρόσωπα αυτά ανήκουν είτε στην κατηγορία των στρατιωτικών ηγετών, είτε στην κατηγορία των πολιτικών αρχηγών.
Ο Νικόλαος Πλαστήρας ανήκει χωρίς δεύτερη σκέψη και στις δύο κατηγορίες. Διότι τόσο ως Αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού, όσο και ως πρωθυπουργός της Χώρας σε κρίσιμες στιγμές, πήρε αποφάσεις οι οποίες αποδείχτηκαν σωτήριες, όσο αυστηρές κι αν μπορεί να κριθούν κάποιες από αυτές. Άλλωστε κρίνεται απαραίτητο όταν μελετάμε την επιστήμη της Ιστορίας, να έχουμε πάντα στο μυαλό μας την εποχή των γεγονότων, τις υφιστάμενες καταστάσεις αλλά και τα ήθη και έθιμα που τότε επικρατούσαν.


Η έκταση ενός άρθρου είναι μηδενική για να χωρέσει τη ζωή, τα κατορθώματα αλλά και την εποχή του Στρατηγού. Για το λόγο αυτό θα σταθούμε σε βασικές αναφορές του βίου του, προκειμένου να γνωρίσουμε ποιος ήταν και γιατί οφείλει η ελληνική ιστορία να τον μνημονεύει.
 Αξιωματικός : Γεννηθείς το 1883 στο Μορφοβούνι Καρδίτσας, εισήλθε στη Σχολή Υπαξιωματικών το 1910 και αποφοίτησε το 1912, ονομασθείς Ανθυπολοχαγός Πεζικού. Προηγήθηκε η εθελοντική του κατάταξη το 1903 στο Στράτευμα και η συμμετοχή του στον Μακεδονικό Αγώνα. Συμμετείχε σε όλες τις πολεμικές συρράξεις της δεκαετίας 1912-1922. Πιο συγκεκριμένα:
1. Διακρίθηκε στις μάχες της Ελασσόνας και του Λαχανά κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους και προήχθη σε Λοχαγό λόγω εξαίρετων πράξεων.
2. Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο πολέμησε ως Ταγματάρχης στη Μακεδονία και στη μάχη του Σκρα τραυματίστηκε. Προήχθη ξανά επ` ανδραγαθία, στο βαθμό του Αντισυνταγματάρχη.
3. Συμμετείχε στην εκστρατεία της Ουκρανίας το 1919 ως Διοικητής του 5/42 Συντάγματος Ευζώνων.
4. Έλαβε μέρος στην Μικρασιατική Εκστρατεία με τη Μονάδα του, το ονομαζόμενο από τους Τούρκους «Σαιτάν Ασκέρ», Στρατό του διαβόλου, ενώ αποκαλούσαν τον ίδιο «Καρα-Πιπέρ», μαύρο πιπέρι, λόγω του παρουσιαστικού του. Στα εδάφη της Μικράς Ασίας έγραψε σελίδες δόξας για τον Ε.Σ με τις νίκες του θρυλικού 5/42, ενώ οι Εύζωνες του ήταν από τις ελάχιστες Μονάδες που υποχώρησαν συντεταγμένα και βοήθησαν πολλούς συμπατριώτες μας να διασωθούν από το μένος και τη σφαγή των Τούρκων.
«Ένα άχρωμο και άτονο ηλιοβασίλεμα ξεψυχάει στον κάμπο του Αφιόν Καραχισάρ. Στο βάθος του κάμπου δυο καβαλάρηδες καλπάζουν προς το μέρος μας μέσα σε δυο σύννεφα σκόνης. Όλο και πλησιάζουν. Ο πρώτος φαίνεται αξιωματικός, ο δεύτερος εύζωνας. Μόλις έφτασαν στην είσοδο, ο αξιωματικός αφήνει απότομα τα ηνία του αλόγου, πιάνει με τα δυο του χέρια τη σέλα και με μια σβέλτη ακροβατική κίνηση πηδάει ολόρθος στη γη. Ένας συνταγματάρχης, ψηλός, ξερακιανός, σχεδόν μαύρος, μ’ ένα τσιγκελωτό μουστάκι, με μάγουλα ρουφηγμένα. Πολύχρωμα τετραγωνάκια φιγουράρουν στο στήθος του αμπέχονου. Τα διάσημα. Στο αριστερό μανίκι τα εξάμηνα του μετώπου. Στο δεξί τα τεθλασμένα σήματα των τραυμάτων. Με δέος σταθήκαμε κλαρίνο. Έτσι ψηλός κι αγριωπός, καθώς στάθηκε μπροστά μας, μας έμπηξε το φοβερό του βλέμμα. Για να μη μας κουράζει στη στάση προσοχής και στη στάση του χαιρετισμού, μας άδραξε με τα στιβαρά του χέρια τα δεξιά μας χέρια και μας τα κατέβασε. Μας ρωτούσε αρκετή ώρα για την εργασία του σταδίου». Τα λόγια αυτά ενός Στρατιώτη του μετώπου, μιλάνε από μόνα τους. Και δείχνουν το μεγαλείο και το εκτόπισμα του Μαύρου Καβαλάρη.
 Πολιτικός : Με την επιστροφή από το Μικρασιατικό μέτωπο, σχημάτισε Επαναστατική Τριανδρία με τον Συνταγματάρχη Στυλιανό Γονατά και τον Αντιπλοίαρχο Δημήτριο Φωκά. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος αποχώρησε, οι πρωταίτιοι της Καταστροφής εκτελέστηκαν μετά τη Δίκη των Έξι, ο Στρατηγός Πάγκαλος οργάνωσε εξαιρετικά γρήγορα τη Στρατιά Έβρου η οποία αποτέλεσε διαπραγματευτικό όπλο στα χέρια του Ελευθέριου Βενιζέλου κατά την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάννης, ενώ μετά τις εκλογές του 1923 ο Πλαστήρας κατέθεσε την εξουσία στην εκλεγμένη κυβέρνηση. Για το λόγο αυτό ονομάστηκε από τη Δ’ Εθνοσυνέλευση Άξιος της Πατρίδας Στρατηγός. Το μεγαλύτερο του όμως έργο ήταν η φροντίδα και περίθαλψη χιλιάδων ξεριζωμένων συμπατριωτών μας καθώς και η διανομή των τσιφλικιών στους ακτήμονες. Ακολούθως:
1. Το 1933 και το 1935 προέβη σε αποτυχημένα πραξικοπήματα υπέρ του Βενιζέλου και της Αβασίλευτης Δημοκρατίας.
2. Το 1945 αναλαμβάνει την πρωθυπουργία ως προσωπικότητα κοινής αποδοχής, σε μία δύσκολη στιγμή για την Πατρίδα. Υπογράφει τη Συμφωνία της Βάρκιζας αλλά παρά τις προσπάθειες που κατέλαβε αργότερα δε μπόρεσε να αποτρέψει τον αιματηρό, αδερφοκτόνο εμφύλιο πόλεμο.
3. Το 1950 ίδρυσε την ΕΠΕΚ και σχημάτισε κυβέρνηση δύο φορές, το ίδιο έτος και αργότερα το 1951-1952. Προσπάθησε να επιβάλλει την Εθνική Συμφιλίωση, την κατάργηση των στρατοδικείων και του αντικομουνιστικού νόμου. Ασχολήθηκε με την εξάλειψη των συνεπειών του Εμφύλιου και την οικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση, με ένα πρόγραμμα κοινωνικών παροχών, διανομής γης στους ακτήμονες, ενώ επί κυβερνήσεων του η Χώρα εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ.
Η ανιδιοτέλεια του ως Πρωθυπουργός γίνεται αντιληπτή από την άρνηση πρόσληψης του αδερφού του σε δημόσια υπηρεσία, από τη μηδενική περιουσία που απέκτησε, από την έκπληξη της βασίλισσας Φρειδερίκης όταν τον επισκέφθηκε πριν τον θάνατο του και αντίκρισε μία φτωχική οικία κι ένα ράντζο για κρεβάτι. Οι Εύζωνες του τον λάτρευαν –έκανε σκοπιά τα βράδια για να τους ξεκουράζει-, οι Μικρασιάτες τον τίμησαν – πολλοί έδωσαν στα παιδιά τους το όνομα του-, η Ελλάς τον ευγνωμονεί. Και οι νεότερες γενιές οφείλουν να μάθουνε για εκείνον, για το λαμπρό πρότυπο Αξιωματικού και Πρωθυπουργού.
Μιλτιάδης Β. Παρλάντζας
Υπλγός (ΕΜ), MSc 

Πάνος - Βαρδής Παπαδάκης, Υποπτέραρχος (Ι) ε.α.: Παρουσίαση στο Πολεμικό Μουσείο, 19/12/2018 -19:00, του Βιβλίου του - H ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ: Αεροπορική Ιδέα και Ιστορία

Posted in Ιστορία

    

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ .................................................................................... 17
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ................................................................................ 21
ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ................................................ 27

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΚΑΡΟ ΣΤΟΝ ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ ....................... 31
Πτήσεις στις μυθολογικές παραδόσεις ...................................... 31
Μίμηση πουλιών ........................................................................ 47
Leonardo da Vinci ....................................................................... 50

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΑΕΡΟΣΤΑΤΑ .................................................................................. 63
Οι πρώτες αεροστατικές πτήσεις ................................................. 63
Η επιτυχία των αδελφών Montgolfier ......................................... 68
Η επιτυχία του Cesar Charles ....................................................... 70
Με αερόστατα υδρογόνου .......................................................... 77
Στην Αμερική και Αγγλία ............................................................. 81
Η υπέρπτηση της Μάγχης ........................................................... 83
Επιτεύγματα και θύματα ............................................................. 90
Στην Ελλάδα ................................................................................ 93
Τα πρώτα πηδαλιοχούμενα .......................................................... 95
Santos – Dumont ......................................................................... 100
Στρατιωτικές εφαρμογές ............................................................. 108
Έρευνα της ανώτερης ατμόσφαιρας ............................................ 114
Ελεύθερα επανδρωμένα αερόστατα στη στρατόσφαιρα ............ 115
Άλλες ιστορικές αποστολές ......................................................... 122
Η κατάκτηση του Ατλαντικού Ωκεανού ........................................ 131
Η κατάκτηση του Ειρηνικού Ωκεανού ......................................... 133
Σύγχρονα αερόστατα θερμού αέρα ............................................. 134
Πλούσιοι και παράτολμοι ............................................................. 141

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
ΑΕΡΟΠΛΟΙΑ ................................................................................... 145
Αερόπλοια Ζέπελιν ........................................................................ 147
Ιστορικά αερόπλοια ...................................................................... 150
Η κατάρριψη Ζέπελιν στη Θεσσαλονίκη ...................................... 151
Υπέρπτηση του Ατλαντικού ......................................................... 154
Ο γύρος του κόσμου ..................................................................... 158
Μείζονα ατυχήματα ..................................................................... 159
Αεροστατικές πτήσεις στην Ελλάδα ............................................. 168

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΒΑΡΥΤΕΡΕΣ ΤΟΥ ΑΕΡΑ .............................................. 171
Οι πρώτες πετομηχανές .............................................................. 171
Ατμοκίνητες συσκευές ................................................................. 173
Αερόδινα (Χαρταετοί – Ανεμόπτερα) .......................................... 180
Η βασική αρχή της αερόδινης πτήσης ......................................... 181
Sir George Cayley ....................................................................... 183
Otto Lilienthal ............................................................................. 188
Percy Sinclair Pilcher ................................................................... 196
Octave Chanute ........................................................................... 197
Samuel Pierpont Langley ............................................................. 199
Το Νο 5 Aerodrome (αεροδρομέας) ............................................ 200
Wilbur και Orville Wright ............................................................ 203
Η επιτυχία των Wilbur και Orville Wright .................................. 211
Διεκδίκηση πρώτης πτήσης ......................................................... 220

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ .............................................................................. 227
Μετά από τους Wright ................................................................. 227
Captain Ferdinand Ferber ............................................................ 229
Alberto Santos-Dumont ............................................................... 232
Αδελφοί Voisin ............................................................................ 238
Louis Charles Joseph Blériot ........................................................ 243
Η υπέρπτηση της Μάγχης ........................................................... 244
Τα ελληνικά Bleriot .................................................................... 247
Hubert Latham - αεροπλάνο Antoinette .................................... 248
Αδελφοί Farman .......................................................................... 249
Τα ελληνικά Farman .................................................................... 251
Στις ΗΠΑ μέχρι το 1908 ................................................................ 257
Glenn H. Curtiss ............................................................................ 258
Τα αεροπλάνα Flyer των Wright .................................................. 262
Thomas E. Selfridge ...................................................................... 266
Σε άλλες χώρες μέχρι το 1908 ..................................................... 269
Οι πρώτες αεροπορικές επιδείξεις ............................................... 273
Πειραματικά ελικόπτερα – αυτόγυρα .......................................... 275
Igor Sikorsky ................................................................................. 279
Τα αυτόγυρα ................................................................................ 281
Γαλλικά πειραματικά αεροπλάνα ................................................ 282
Επικές πτήσεις ............................................................................... 285
Charles Lindbergh ......................................................................... 285
Amelia Earhart ............................................................................. 287

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6
ΤΟ ΟΠΛΟ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ 1910-1950 .......................................... 293
Γενικά .......................................................................................... 293
Η Γαλλική Αεροπορία .................................................................. 297
Στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ......................................................... 298
Στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ......................................................... 302
Εμφύλιες συγκρούσεις ................................................................ 304
Η Βρετανική Αεροπορία ............................................................... 308
Alliot Verdon Roe ........................................................................ 309
Τα ελληνικά AVRO ..................................................................... 310
Geoffrey de Havilland ................................................................. 310
Τα ελληνικά de Havilland ........................................................... 311
Thomas Sopwith .......................................................................... 313
Tα ελληνικά Sopwith .................................................................. 314
Royal Flying Corp (RFC) ............................................................. 315
Royal Naval Air Service (RNAS) ................................................... 315
Έλληνες αεροπόροι στο πλευρό της RNAS ................................. 316
Οι “άσοι” αεροπόροι του RFC και RNAS ..................................... 317
‘‘Άσοι’’ του Α′ Π.Π. στις άλλες αεροπορίες ................................ 318
Royal Air Force (RAF) ................................................................... 321
Η Μάχη της Αγγλίας ..................................................................... 323
Η RAF στον Ελληνο-Ιταλικό πόλεμο 1940-1941 ......................... 325
Οι στρατηγικοί βομβαρδισμοί της RAF ...................................... 327
Ο βομβαρδισμός της Κολωνίας ................................................... 329
Η απόφαση της διάσκεψης της Καζαμπλάνκας ........................... 332
Η προσβολή στόχων στην κοιλάδα Ruhr ..................................... 332
Ο βομβαρδισμός της πόλης Έσσεν .............................................. 332
Η καταστροφή των φραγμάτων Ruhr .......................................... 333
Ο βομβαρδισμός του Κιέλου ....................................................... 335
Η καταστροφή του Αμβούργου .................................................... 335
Ο βομβαρδισμός του Βερολίνου .................................................. 338
Οι επιδρομές της RAF και της USAAF ......................................... 338
Ο βομβαρδισμός του Heilbronn .................................................. 339
Ο βομβαρδισμός της Δρέσης ....................................................... 340
Ο βομβαρδισμός του Πότσνταμ ................................................... 342
Επιδρομές με αεροσκάφη Mosquito ............................................ 342
Η σκοπιμότητα των συμμαχικών βομβαρδισμών ......................... 343
Η Γερμανική Αεροπορία ............................................................. 345
Anthony Fokker ........................................................................... 346
Manfred von Richthofen ............................................................. 349
Η συγκρότηση της Luftwaffe ........................................................ 351
Η γερμανοσοβιετική αμυντική συνεργασία ................................. 352
H Luftwaffe στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο ............................... 353
Γερμανικά Ιστορικά Αεροσκάφη .................................................. 353
Η Ρωσική Αεροπορία ................................................................... 372
Igor Sikorsky ............................................................................... 373
Η Σοβιετική Αεροπορία .............................................................. 375
Η εταιρεία Tupolev ...................................................................... 376
Αεροσκάφη Polikarpov ................................................................ 377
Ilyushin Il-4 ή DB-3 ...................................................................... 380
Petlyakov Pe-2 ............................................................................. 380
Sukhoi Su-2 ................................................................................. 381
Mikoyan MiG-1 και MiG-3 .......................................................... 382
Η Σοβιετική Αεροπορία στον Β΄ Π.Π. .......................................... 382
Ilyushin IL-2 Shturmovik ............................................................. 384
Τα αεροσκάφη Lavochkin ........................................................... 385
Τα αεροσκάφη Yakovlev .............................................................. 386
Tupolev Tu-2 ................................................................................ 388
Γυναίκες Πιλότοι στη Σοβιετική Ένωση ...................................... 389
Η Αεροπορία των ΗΠΑ ............................................................... 394
Η Αεροπορία των ΗΠΑ στον Β′ Π.Π. ............................................ 397
Αεροπορία Ναυτικού – USNA .................................................... 398
Τα αεροσκάφη των ΗΠΑ στον Β′ Π.Π. ........................................ 399
Τα ελληνικά Helldiver ................................................................. 402
Η Ιταλική Αεροπορία .................................................................. 403
Mario Calderara .......................................................................... 403
Οι πρώτες αεροπορικές επιχειρήσεις το 1911 ........................... 404
Στον Α′ Παγκόσμιο Πόλεμο ....................................................... 407
Η ίδρυση της Regia Aeronautica - Υπέρπτηση του Ατλαντικού .. 408
Στον Πόλεμο εναντίον της Αιθιοπίας .......................................... 408
Στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο ................................................. 409
Στον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο ........................................................ 411
Η Regia Aeronautica στη Μάχη της Γαλλίας .............................. 413
Στη Μάχη της Αγγλίας ................................................................ 413
Στη Μέση Ανατολή ..................................................................... 413
Στην Ιταλική Ανατολική Αφρική .................................................. 414
Στη Δυτική Έρημο ........................................................................ 415
Στον πόλεμο εναντίον της Ελλάδας ............................................. 415
Η Ιαπωνική Αεροπορία ............................................................... 420
Ιαπωνική Αυτοκρατορική Στρατιωτική Αεροπορία ...................... 420
Ιαπωνικοί τύποι αεροσκαφών ...................................................... 421
Ιαπωνική Αυτοκρατορική Ναυτική Αεροπορία ............................ 422
Οι πρώτες ιαπωνικές αεροπορικές επιχειρήσεις .......................... 423
To Αεροπορικό Ναυτικό Σώμα .................................................... 423
Η επιδρομή στο Pearl Harbor ..................................................... 424
Ο βομβαρδισμός του Τόκιο με α/φη Β-25 .................................. 426
James Harold Doolittle ................................................................. 427
Οι Αερ/κές Επιχειρήσεις στον Ειρηνικό Ωκεανό .......................... 430
Η Αεροναυμαχία της Θάλασσας των Κοραλλιών ......................... 430
Η Αεροναυμαχία του Midway ...................................................... 432
Οι αποστολές Καμικάζι των Ιαπώνων .......................................... 434
Τα στρατηγικού βομβαρδισμού Boeing B-29 της USAAF ............. 434
Η σοβιετική έκδοση του Β-29 ως TUPOLEV TU-4 ......................... 436
Οι αποστολές των B-29 Superfortress ......................................... 437
Η Επιχείρηση Operation Meetinghouse ....................................... 438
Η ρίψη ατομικών βομβών ............................................................ 439

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7
Η ΑΕΡΟΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ ............................................... 441
Η διαίρεση της Γερμανίας ............................................................. 442
Η κλιμάκωση των σχέσεων ......................................................... 443
Ο αποκλεισμός του Βερολίνου ................................................... 444
Η Αερογέφυρα ............................................................................ 446
Η εναέρια κυκλοφορία ................................................................ 448
Οι τύποι των μεταφορικών αεροσκαφών .................................. 451
Η άρση του αποκλεισμού ............................................................ 455

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ .............................................................. 457
Εμφάνιση αεροπλάνου ............................................................... 457
Ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος Εμ. Αργυρόπουλος .................... 459
Ο αεροπόρος Αλέξανδρος Καραμανλάκης .................................. 461
Στρατιωτικοί Αεροπόροι ............................................................. 462
Υπολοχαγός Δημήτριος Καμπέρος .............................................. 462
Βαλκανικοί Πόλεμοι .................................................................... 464
Η πρώτη παγκόσμια αποστολή Ναυτικής Συνεργασίας .............. 464
Α′ Παγκόσμιος Πόλεμος .............................................................. 465
Υποπλοίαρχος Αρ. Μωραϊτίνης .................................................. 466
Τύποι αεροπλάνων ...................................................................... 468
Εκστρατεία Μικράς Ασίας ........................................................... 470
Περίοδος Μεσοπολέμου ............................................................. 472
Τύποι αεροσκαφών ....................................................................... 473
Ελληνο-Ιταλικός Πόλεμος ............................................................ 473
Υποσμηναγός Μαρίνος Μητραλέξης ........................................... 474
Η συμμετοχή της RAF .................................................................. 475
Στη Μέση Ανατολή ....................................................................... 475
Επιχειρήσεις 1946-1949 .............................................................. 476
Αποστολή αερ/φών C-47 στον Πόλεμο της Κορέας .................. 478
Στην εποχή των αεριωθουμένων ................................................. 479
Χρονολόγιο Εκσυγχρονισμού της Πολεμικής Αεροπορίας ......... 480
Ακροβατικά Σμήνη ....................................................................... 481
Το Αεροπορικό Πένταθλο ............................................................ 483
Αποστολή αερ/φών NORATLAS στην Κύπρο το 1974 ................ 487

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΠΙΔΕΙΞΗ “ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005” ……………. 497

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10
ΣΤΗΝ ΥΠΕΡΗΧΗΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ........................................................ 513
Η διάσπαση του φράγματος του ήχου ......................................... 513
Charles Elwood Yeager ................................................................. 514
Στις υπερηχητικές ταχύτητες ....................................................... 515
Στους αριθμούς Mach .................................................................. 520
Πτήσεις με υπερυπερηχητικές (hypersonic) ταχύτητες ............... 521
Μελλοντικές προοπτικές ............................................................. 525
Στις πρώτες διηχητικές πτήσεις στην Ελλάδα .............................. 526
Ιστορικά υπερηχητικά αεροσκάφη .............................................. 528
Francis Gary Powers – κατάρριψη U-2 από τους Ρώσους ............ 534
Υπερηχητικά εναέριων γραμμών ................................................. 539
Τα 10 ταχύτερα αεροσκάφη στον κόσμο ..................................... 542
Αεροσκάφη τεχνολογίας STEALTH ............................................... 543

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11
ΣΤΗΝ ΚΟΥΡΣΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ............................................... 545
Τα πρώτα βήματα ........................................................................ 545
Τεχνητός δορυφόρος ο Sputnik .................................................... 545
NASA ............................................................................................ 548
Yuri Alekseyevich Gagarin ............................................................ 549
John Glenn .................................................................................. 549
Η κατάκτηση της Σελήνης ........................................................... 550
Το πρόγραμμα Apollo (1963 – 1972) .......................................... 550
Περπάτημα στη Σελήνη ............................................................... 552
Αμερικανοσοβιετική συνεργασία ................................................ 555
Διαστημικά λεωφορεία ................................................................ 557
Το διαστημικό σκάφος Orion (Ωρίωνας) ...................................... 564
Ενδεικτική βιβλιογραφία .............................................................. 567 

Μπρέντας Απόστολος - Σπυριδάκη Μαρία: Η ζωντανή παρουσία της Παναγίας στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο 1940 - 41

Posted in Ιστορία

             
Ίσως είναι το συγκλονιστικότερο περιστατικό που συνέβη κατά τη διάρκεια
του Ελληνοϊταλικού πολέμου. Πρόκειται για τη ζωντανή εμφάνιση της
Παναγίας, σ' έναν Ηπειρώτη ανθυπασπιστή του 40ου Συντάγματος Ευζώνων Άρτας, τον Νικόλαο Γκάτζαρο.

Η ιστορία έχει ως εξής: "Την Κυριακή της Τυρινής 2 Μαρτίου 1941, σε μια
ανάπαυλα της μάχης ο νεαρός ανθυπασπιστής θέλησε να περπατήσει έξω από τον καταυλισμό της μονάδας του, νιώθωντας εσωτερική ανάγκη ηρεμίας και ξεκούρασης. Δεν πρόλαβε να κάνει λίγα βήματα και μια γυναικεία μορφή εμφανίστηκε μπροστά του.